علی‌آبادی: مپنا در لبه فناوری‌های نیروگاهی حرکت می‌کند

فوریه 7, 2021

نشست خبری مدیرعامل گروه مپنا، ظهر روز دوشنبه 20 بهمن 1399 در محل همایش‌های مؤسسه روزنامه اطلاعات برگزار شد.

در این نشست که به پرسش و پاسخ خبرنگاران حوزه صنعت و انرژی و «عباس علی‌آبادی»، اختصاص داشت، مدیرعامل گروه مپنا به تشریح آخرین وضعیت فعالیت‌های گروه مپنا در حوزه‌های مختلف صنعتی و بیان دستاوردهای این گروه در حوزه‌های کسب و کار پرداخت.

علی‌آبادی، دستاوردهای گروه مپنا را حاصل ترویج روحیه خودباوری دانست و پیشرفت صنعتی کشور را در دهه‌های اخیر موفق خواند.

وی با اشاره به حضور مپنا در رده‌بندی 10 شرکت برتر نفت و گاز فعال در خاورمیانه بر اساس گزارش نشریه مید در سال 2020، ظرفیت‌های صنعتی کشور را افتخارآمیز دانست و خواهان ترویج روحیه امیدواری به آینده در نسل جدید شد.

مدیرعامل گروه مپنا به ورود مپنا به حوزه تولید توربین‌های با سوخت هیدروژنی پرداخت و با بیان حرکت جهان به سمت این سوخت جدید و نیز دو محرک اقتصادی و زیست‌محیطی شتاب‌دهنده به این روند، به جدیدترین محصول مپنا با نام توربین MGT-75 اشاره کرد که قادر به فعالیت با سوخت هیدروژن است و در لبه فناوری روز دنیا قرار دارد.

به گفته دکتر علی‌آبادی، این توربین که رونمایی رسمی از آن انجام نشده است، توسط متخصصان ایرانی طراحی شده است و با راندمان 60 درصد در سیکل ترکیبی، از بهترین توربین‌ها در کلاس خود است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات اخیر تأمین برق کشور و بروز خاموشی‌های هفته‌های گذشته، با اشاره به ظرفیت بالای تولید برق در کشور و توان فنی افزایش این ظرفیت، ریشه این مسأله را افزایش مصرف گاز و برق در زمستان دانست و با رد وجود علت فنی برای این قطعی، خواستار همکاری شهروندان در کاهش مصرف انرژی و گذر از اوج مصرف در زمستان شد.

مدیرعامل گروه مپنا، هم‌چنین به فعالیت‌های مپنا در حوزه برقی‌سازی خودرو و زیرساخت‌های حمل‌ونقل اشاره کرد و یکی از چالش‌های توسعه حوزه برقی‌سازی به ویژه در زمینه خودرو را عدم تطبیق قیمت بنزین و برق با معیارهای جهانی دانست که فعالیت این حوزه را از نظر اقتصادی با چالش مواجه می‌کند.

وی با این حال برقی‌سازی را تنها چاره حل مشکلات زیست‌محیطی کنونی کشور دانست و تصریح کرد که مپنا با فناوری کاملاً داخلی، توانایی برقی‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور را دارا است.

وی مپنا را پیشگام حوزه برقی‌سازی خودرو در کشور عنوان کرد و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی در تهران و مشهد را از نمونه‌های فعالیت‌های گروه مپنا در این حوزه دانست. به گفته مدیرعامل مپنا، این گروه هم‌اکنون در حال مذاکره برای ساخت ایستگاه‌های جدید در شهرهایی چون شیراز است.

دکتر علی‌آبادی هم‌چنین بر اهمیت تبدیل نیروگاه‌های ساده گازی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تأکید کرد و آن را مهم‌ترین ضرورت حوزه نیروگاهی کشور خواند. وی با اشاره به تکمیل پروژه تبدیل نیروگاه پرند به سیکل ترکیبی از سوی گروه مپنا و تکمیل واحدهای بخار اول دو نیروگاه عسلویه و توس (فردوسی) با اتکا به منابع مالی غیردولتی و بدون اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی، به این نکته اشاره کرد که گروه مپنا علی‌رغم مصوبه‌های قانونی، تاکنون موفق به دریافت هزینه احداث بخش بخار این نیروگاه‌ها از محل سوخت صرفه‌جویی‌شده نشده است و در صورت دریافت این منابع مالی، قادر به احداث بخش بخار دیگر نیروگاه‌های گازی ساده و تبدیل آنها به سیکل ترکیبی خواهیم بود.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به حضور پررنگ مپنا در بازارهای بین‌المللی، حجم نیروگاه‌های در دست احداث گروه مپنا در کشورهای دیگر را 5000 مگاوات اعلام کرد و مپنا را یک شرکت نیروگاه‌ساز در مقیاس جهانی با کیفیت و نمره فنی قابل رقابت با شرکت‌های معتبر بین‌المللی دانست.

علی‌آبادی تصریح کرد: فعالیت مپنا در حوزه نیروگاهی، در لبه فناوری است. وی به ژنراتور 250 مگا ولت آمپری ساخت مپنا به عنوان یکی از محصولات پیشرفته جدید این گروه اشاره کرد که اولین خریدار آن، شرکتی بین‌المللی است. وی توربین‌های MGT-70 (3) و سامانه کنترل طراحی و ساخت شرکت مپنا را از دیگر محصولات قابل عرضه این گروه در بازارهای بین‌المللی دانست.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه برنامه‌های مپنا در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، به تمرکز مپنا بر روی توربین‌های بادی 2 مگاواتی و 2.5 مگاواتی و در آینده نزدیک 4.5 مگاواتی اشاره کرد و راه توسعه فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر در کشور را اجازه صادرات برق به کشورهای دیگر دانست که به بومی شدن فناوری و ارزانتر شدن قیمت آن کمک خواهد کرد.

مدیرعامل گروه مپنا با تأکید دوباره بر پایین بودن قیمت سوخت در کشور، آن را عامل استفاده برخی شرکت‌های نیروگاهی از فناوری‌های قدیمی و با بهره‌وری پایین دانست و خواستار منع صدور مجوز استفاده از فناوری‌های قدیمی از سوی دولت شد.

وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی گروه مپنا، فعالیت این گروه در حوزه تجهیزات پزشکی را نشأت گرفته از این مسئولیت دانست. ساخت دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی و ساخت دستگاه‌های اکسیژن‌ساز برای مقابله با همه‌گیری کرونا از جمله فعالیت‌هایی است که توسط دکتر علی‌آبادی مورد اشاره قرار گرفت.

رئیس هیئت مدیره گروه مپنا هم‌چنین با اشاره به انتقال شرکت واگن‌سازی پارس به مپنا، این واگذاری را باعث رونق مجدد فعالیت‌های این شرکت باسابقه دانست و از برنامه گروه مپنا برای سفارش هزار واگن به این شرکت خبر داد.

علی‌آبادی در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت گروه مپنا در حوزه تولید کمپرسورهای تقویت فشار در صنعت نفت و گاز، با تأکید بر بومی‌سازی کامل فناوری تولید کمپرسور در کشور و با اشاره به توانایی گروه مپنا برای تولید توربوکمپرسورهای گریز از مرکز و محوری، تصریح کرد که تولید این کمپرسورها از نظر اقتصادی به‌صرفه و بدون چالش فنی است و گروه مپنا در این زمینه، در حال مذاکره با وزارت نفت است.

در این نشست که تعدادی از مدیران ارشد گروه مپنا نیز حضور داشتند، «مجتبی غروی»، مدیرعامل بخش نفت و گاز گروه مپنا، با تشریح فعالیت‌های بخش نفت و گاز گروه مپنا، به فعالیت‌های توربوکمپرسورهای گروه مپنا در فازهای 13 تا 16 پارس جنوبی و در خطوط سراسری انتقال گاز اشاره کرد. به گفته دکتر غروی، خانگیران و شوریجه از جمله میدان‌های نفتی هستند که توربوکمپرسورهای مپنا در آنها بکار گرفته شده‌اند.

مدیرعامل بخش نفت و گاز مپنا همچنین یادآور شد که گروه مپنا طراحی جامع شش میدان نفتی، از جمله کرنج و منصوری را آغاز کرده است و به همراه 13 شرکت ایرانی دیگر، در کنسرسیوم مسئول توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان، مشارکت خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *